23 Mart 2009 Pazartesi

Green Checkup; Amerikan Otomotiv Bayileri Derneğinin Krizden Çıkış Yolları

Pazarlama uzmanları müşterilerin artık çevreye duyarlı ürün, servis ya da şirketleri tercih edeceğini belirtiyor. Pazarlama medyası Trendwatching.com 2009 yılı briefinde ECO-Bounty olarak adlandırdığı çevreci iş yapış biçimlerinin yepyeni pazarlar yaratacağını öngörüyor ("future profits will be green).
Otomotiv sektörü bu trendin neresinde?

Nada (Amerikan Ulusal Otomotiv Bayileri Derneği) tarafından Amerika’daki otomotiv bayilerine Ağustos 2008’de lansmanı yapılan “Green Checkup” adlı bir kampanya var. Bu kampanya krizden çıkış yollarından biri olarak görülüyor.

Kısaca 600’den fazla bayi ücretsiz olarak bu check-up’ı müşterilerine sunuyor. Check-up’ta lastik hava basıncı, yağ & hava filtreleri, egsoz-emisyon ve motor performansı gibi yakıt ekonomisini etkileyen faktörler kontrol ediliyor. Araç muayene istasyonlarından farkı asıl amacın yakıt ekonomisi olması.

Nada başkanının yaptığı açıklama alttaki gibi;

“Dealers are also focusing on helping their customers save gas and money. With this in mind, we launched a national Green Checkup campaign.
Green Checkups are designed to raise public awareness of some simple vehicle maintenance steps that will help our customers save money on gas, and, at the same time, cut greenhouse gas emissions.
We know that not everyone wants to—or is able—to buy a new vehicle. The alternative is to maintain current vehicles at top efficiency. And that’s where Green Checkups can help.
A long-time customer of mine is a good example. Lisa has a family of five and drives a large SUV. Because of her family make-up and current market conditions, she is not ready to shop for a different vehicle.
But the information I provide her, along with a Green Checkup, can save her more than $2,400 in a given year. That kind of money buys her and her family about four months of groceries. That’s a big deal.
Many dealers already conduct vehicle maintenance inspections. But the Green Checkup focuses on those items that have the most impact on fuel economy. We’re talking about engine performance, tire pressure, emission controls, and oil and air filters.
The campaign was introduced in August. So far, more than 600 dealers in 49 states have signed up to provide the checkups. And more are signing up every day. You can go to http://www.greendrivingusa.com/ for a list of participating dealers.”

NADA yeni araç satışlarının düştüğü ortamda bayilerin servis girişlerini arttırmaya çalışıyor. Check-up’ın müşterilere sağlayacağı fayda ise kriz döneminde yakıttan ve paradan tasarruf etmeleri ve düşük karbon emisyonu.