Göstermek istediğim karşılaştırmalı haritada kullanılabilecek dataları bulmak için Tüik’in internet sitesinde kısa bir sörfe çıktım. Sitedeki veritabanlarının içinde sağlık sektörü ile ilgili önemli verilere ulaşabiliyorsunuz. Sadece bu veriler ışığında bile bu sektöre yatırım yapmak isteyen yatırımcılar “Nerede” sorusunun cevabını bulabilirler. Bu şekilde öncelikli iller seçilebilir bu illerdeki detaylı saha araştırmaları (mesela rakipler ve rekabet ortamı gibi) ile nihai yatırım kararları alınabilir.
Medipop Türkiye çapında yatırımlar yapan bir hastane zinciridir. Üst ve orta-üst gelir grubuna kaliteli sağlık hizmeti sağlamayı hedeflemektedir. Büyük metropollerde hastane, küçük şehirlerde ise poliklinikler ile büyümeyi düşünmektedir. Marka bilinirliğini ve kalite algısını oluşturmak için öncelikle 3 büyük şehirde (İstanbul, Ankara, İzmir) hastaneler açtıktan sonra pazar vaadeden 5 şehirde poliklinikler kuracaktır.
Medipop için yer seçerken önem sırasına göre 4 ana unsur şunlardır:
1) Yüksek gelir seviyesi
2) Yüksek nüfus yoğunluğu
3) Kişi başına düşen yatak sayısının azlığı
4) Kişi başına düşen hekim sayısının azlığı
Burada şirket içi bilgilerinden değilde dış kaynaklardan alınan bilgiyi kullanarak bir Pazar araştırması, ya da marketing terimiyle küçük bir “Enviromental Scanning”yapacağız. Aşağıda 4 ayrı tip bilgi kullanarak oluşturulmuş 4 haritayı tek ekranda görüyoruz. Bu haritalarda her bilgi 5 ayrı dağılımda ayrılıp bu dağılımlar harita üzerinde renkler ile temsil edilmektedir. İstenilen bilgi artık çocuk dergilerinde karşılaşacağınız bulmacalar kadar kolay: her 4 haritada da koyu renkle boyanmış iller önceliklerinizdir.
* Resmi büyütmek için üzerine tıklayınız
Böylece Medipop yatırım yapabileceği öncelikli olan illeri buldu:
Diyelim ki Coffee Shop bir kahve dükkanı zinciridir. Hitap etttiği müşteri segmenti, 15-35 yaş arası, lise veya üniversite mezunu orta üst gelir sınıfındaki gençlerdir. Coffee shop dükkanlarını seçerken sıklıkla sinemalara yakın ya da büyük alışveriş merkezlerinde olmasına dikkat ediyor. Yürütülen araştırmalara göre hedef müşterilerin en büyük hobisi sinemaya gitmek. * Resmi büyütmek için üzerine tıklayınız
Yine aynı şekilde Tuik’ten elde edebileceğimiz bilgiler ışında üstteki gibi bir harita hazırlayıp önceliklerimizi belirleyebiliriz. Bunlar tabii ki basit datalar bu yüzden temel öncelikleri belirler. Yine de bir ülke pazarına penetre olmak isteyen, dolayısıyla pazar bilgisi kısıtlı olan oyuncular için altın değerinde de olabilir.