31 Temmuz 2009 Cuma

Bricks & Mortar'ın Sonu Geldi Mi?


Online satış düşük stoklarla çalışıldığı ve bazen üreticilerin stoklarının kullanıldığı için stok giderlerini ve fiziki bir satış noktasından kaynaklanan diğer tüm giderleri düşürdüğü için ciddi bir alternatif oluşturuyor.

Fakat bazen de müşteri ile yapılacak fiziki kontakt ta rekabet avantajı sağlayabilir (bkz. HP’nin Dell’e olan perakende üstünlüğü). Çünkü “internet sadece diğerleri gibi bir satış kanalıdır...tüketim kararı sadece fiyata göre değil, dokunmak, dinlemek, tad almak ve koklamak gibi bir çok duyuyu içeren bir alışveriş deneyiminin bir sonucu olarak verilir...Örneğin internetten elmas pazarlayabilirsiniz fakat müşteriler yine de bir mağazaya gidip alışveriş yapmayı tercih edecektir.”

Fiyat avantajını yanına alan online satışlarla olan rekabette Bricks & Mortar’ın vaadi müşteriler için bir alışveriş deneyimi yaratmak. Kitaplarınızı internet üzerinden mi yoksa D&R ya da daha butiği Robinson Cruseo gibi mağazalardan almaktan mı hoşlanırsınız? Ya da Starbucks’ın en sevdiğimiz yanı kahvelerimi yoksa mağaza tasarımları, mobilyaları, içeri girildiğinde alınan kahve kokusu ya da aydınlatması mı?

Bir uzmana göre değer gösteren (value-expressive) ürünler (Vakko, Apple vs..) müşterinin kendini dünyaya tanıtma şeklidir. Bu tip ürünler alım sürecinde kişiselliği yoğun bir karar barındırdığı için internet üzerinden değil de perakende satış noktasından satın alınıyor. Bu durumda dağıtım kanalı tercihini (internet üzerinden, perakende, toptan vs.) ürünün karakteristikleri belirliyor. Somut bir örnek. Müzik endüstrisi büyük bir oranda online satışlara doğru yöneldi ve müzik mağazaları büyük oranda kapandı. Bu sektörde D&R gibi müşteri için deneyim yaratmayan, kişisel tercihlerin manifestosu olmayan markalar dışında varolmak çok zor.

Konu ile ilgili alttaki makaleler oldukça güzel bilgiler içeriyor.

SY

http://www.afterdawn.com/news/archive/16987.cfm